Виробництво сухофруктів як бізнес

20

Використовувалася і сушка, і глибока заморозка і багато інших технологій, які постійно вдосконалювалися і поглиблювалися.

В даний час людина перестала сама займатися цим у своєму будинку (принаймні велика частина людей), вважаючи за краще купувати готовий продукт. І тому виробництво сушених фруктів стало одним з видів підприємницької діяльності. Попит на них є, а тому завжди буде і пропозиція. А сама сушка-дуже зручний вид створення продукту, який дозволяє в наслідок зберігати його стільки, скільки буде потрібно без ризику втрати якості, смаку і корисних властивостей.

Чому сушка фруктів?

Чому саме сушка, а не інші варіанти технології? тому що, наприклад, заморозка або консервування не стільки практичні. Відкритий продукт, який був до цього заморожений або законсервований, потрібно починати вживати тут же, інакше через пару днів він втратить всі свої властивості, або, просто-напросто, зіпсується. Сухофрукти ж спокійно витримують перевірку часом, та й створювати спеціальні умови для їх зберігання необхідності немає. Що вигідно як підприємцю, так і споживачеві.

Основний же фактор небажання вплутувати в подібний бізнес — його сезонність. Попит на сухофрукти, наприклад, в літній час-значно нижче, ніж в інші періоди. Адже на полицях гіпермаркетів з’являються свіжі фрукти та овочі за доступними цінами. Тому літні місяці підприємці, що займаються продажем сухофруктів використовують під заготівлю товару, а прибуток йде в цей час зовсім невелика.

Асортимент

Які саме фрукти використовувати під майбутній продукт? на що буде більше попиту, а що залишиться стояти на вітринах незатребуваним? таки питання в першу чергу виникають у людини, яка вирішила взятися за цю справу.

В першу чергу потрібно звертати увагу на плодово-ягідні, що мають низьку собівартість, яка не вплине сильно на підсумкову ціну вашого товару. Сюди можна віднести яблука, груші, вишні, абрикоси, сливи та інші смачні ягоди і фрукти.

Але це далеко не єдиний напрямок сушіння. Також не зайвим буде сушка їстівної трави: кропу, петрушки. Або лісових і городніх ягід: ожини, малини, полуниці.

Ще одним плюсом подібного бізнесу є можливість вирощувати весь товар власними силами без зайвих витрат і знань. Якщо ж такої можливості немає, залишається варіант оптової закупівлі. Тут потрібно враховувати, що на ринку ви будете купувати в будь-якому випадку дорожче, ніж могли б. Тому потрібно буде знайти такого постачальника, який буде продавати вам безпосередньо. Це і плодово-овочеві бази, і лісництва, які промишляють вирощуванням і збором врожаю лісових ягід.

Приміщення

Будівля для досить великої справи по сушці сухофруктів підійде не будь-яке, і на підбір правильного приміщення потрібно витратити достатньо часу. Основні вимоги:

  1. потрібно п’ять окремих приміщень під цехи.
  2. будівля повинна мати великий двір, який буде також у вашому розпорядженні.
  3. приміщення повинні бути обладнані доступами до стандартних комунікацій-водопроводу, каналізації, трифазної енергомережі.

Якщо говорити про п’ять цехах, які будуть основою виробничої бази, то слід виділити:

— цех для інгредієнтів і зберігання заготовок

— цех для переробки заготовленого матеріалу

— цех для сушіння фруктів

— цех для розфасовки

— цех для зберігання готового продукту

Крім цих п’яти цехів, які будуть розташовуватися в одній будівлі, слід виділити невелику площу для обладнання найпростішого офісу. Так як крім власне виробничого процесу, потрібен буде керівний і координуючий персонал і можливо відділ продажів (надалі). Офіс відповідно буде оснащений необхідною апаратурою, серед якої комп’ютери, телефони та доступ до мережі інтернет.

Обладнання та оснащення бази

Якщо ви вирішили відкривати стандартне за масштабом виробництво сухофруктів, а не обходитися домашньою заготівлею і продажем вручну, то слід уявляти, яке оснащення повинна мати ваша цехова база для налагодження процесів торгівлі та отримання хорошого прибутку:

  1. вантажна машина для транспортування продукції. Кількість вантажівок визначається масштабами виробництва і логістичною необхідністю (за кількістю ваших клієнтів-покупців).
  2. ваги для зважування. Ваги знадобляться підлогові, так як обсяги будуть проходити в кілограмах.
  3. упаковка для зберігання заготовок (яка буде захищати від вологи).
  4. ножі для нарізки фруктів. Кількість також визначається необхідністю і штатом персоналу, зайнятого саме на цій частині виробництва.
  5. ванни для миття продукції.
  6. сушильна камера та лотки для сушіння. Це обладнання повинно володіти всіма сучасними технічними характеристиками, так як обсяги будуть великі.
  7. упаковка для зберігання готового товару. Знадобиться герметична упаковка.
  8. фасувальна машина. При таких обсягах фасовка вручну буде займати занадто багато часу і сил, що при виробництві неприпустимо.
  9. офісні меблі та техніка, про яку згадувалося в попередньому пункті.

Якщо ви початківець підприємець, який дійсно замислюється про можливість організації подібного виробництва, вам потрібно буде розглянути ще один варіант організації виробничого процесу. А саме – покупку і установку виробничої лінії автоматичного характеру. Такі лінії прості в обслуговуванні, широко застосовуються на великих виробництвах. Знайти постачальників і збирачів подібного агрегату в даний час труднощів не складе. Зате наявність цієї технології дуже сильно спростить ваше завдання, як підприємця і зробить можливим збільшення обсягів заготовок і продажів в будь-який час без додаткових оснащень. Хоча і у цього варіанту є свої мінуси, як наприклад, ціна. Але, з іншого боку, ви зможете економити на багатьох інших речах і процесах. Наприклад, для утримання і роботи подібної установки не знадобиться велика кількість співробітників, а відповідно, ви отримаєте можливість економити на утриманні штату і зарплатному фонді. 

Персонал

Кількість людей, задіяних на підприємстві з обробки та сушіння фруктів залежить безпосередньо від розмірів підприємства та обсягів виробництва. Але є стандартні позиції штату:

— директор підприємства

— бухгалтер

— начальник цеху

— робітники

Також варто виділити позиції, які потрібні при організації досить великого виробництва:

— юрист

— начальники цехів (кожного)

— начальник автомобільного парку

Упаковка для реалізації сухофруктів

Для початку потрібно визначитися зі споживачем вашого товару. Якщо підприємство стандартне, то серед клієнтів будуть як кінцеві споживачі, так і оптові покупці – роздрібні магазини, продуктові мережі і т.д.

Відповідно, вибір упаковки для реалізації готового продукту також буде націлений на два канали реалізації.

Сухофрукти для кінцевого споживача можуть бути упаковані в невеликі коробочки (блістери), або ж можуть використовуватися спеціальні крафт-пакети або мішечки. Подібна упаковка дозволить дотримуватися норм і гігієнічність процесу покупки.

Серед другого варіанту покупців, крім торгових підприємств, яким можна також відвантажувати у вже упакованих формах, будуть зустрічатися і підприємства, які закуповують ваш товар у власне користування, але великими партіями. Мова про різні навчальні заклади, військові частини, лікарні та інше. З упаковкою для реалізації цього сектору клієнтів можна визначитися, обговоривши зручність і деталі безпосередньо з покупцем. Однак до процесу переговорів у вас повинні бути готові варіанти, які ви запропонуєте.

Є ще одна категорія клієнтів серед оптового покупця. Це виробники сухих сніданків. Вони також часто використовують добавки у вигляді сухофруктів і ягід в вівсяні пластівці, каші швидкого приготування та інший продукт. Такому клієнту можна запропонувати поставку в герметичних контейнерах, коробках або ж мішках.

Якщо говорити про саму упаковку, то важливо розміщувати на ній найкориснішу інформацію про вашу фірму і контактні дані. Це буде хорошим способом просування вашого товару без великих вкладень в рекламну компанію.

Також на упаковці повинні бути відомості про продукт. Важливо інформувати покупця про екологічність і чистоту товару, про умови його зберігання, термін придатності, місце виробництва та інше, що може викликати питання. Грунтуватися краще на принципі важливості і інтересу.

Способи реалізації

У попередньому пункті ми вже сказали про те, якіКанали збуту може використовувати компанія з виробництва сухофруктів. Тепер підсумуємо:

— продаж кінцевому споживачеві безпосередньо

— організація власної мережі магазинів

— продаж індивідуальним підприємцям – власникам продуктових магазинів

— продаж торговим мережам

— постачання шкіл, лікарень, військових частин

Після того, як ваша фірма вийде на окупність, потрібно буде думати про розширення (хоча цей процес повинен бути описаний ще в бізнес-плані). І найкращим способом розвитку і розширення впливу стане саме організація власної мережі дрібних точок або магазинів з продажу вашого товару. Це не тільки посприяє розвитку в плані обсягу продажів, але також дозволить вам створити впізнаваний бренд.

Після цього можна буде замислюватися про охоплення всеросійського ринку, де цілком підійде варіант створення власної франшизи.

Витрати і доходи

Тут буде описана витратна частина на організацію стандартного за обсягами реалізації і виробництва сухофруктів підприємства, яке здатне забезпечити поставками велике число клієнтів і охопити значну частину ринку. Знову ж таки, дані і цифри будуть наведені в усередненому варіанті, так як в реальності діє безліч факторів, які будуть впливати на ціни. Наприклад, оренда приміщення в різних регіонах буде сильно варіюватися. А платоспроможність населення впливатиме на підсумкову ціну кінцевого продукту.

— купівля приміщення. Від 10 до 100 тисяч доларів.

— юридичне оформлення підприємства, включаючи всі необхідні сертифікати та дозволи від державних перевіряючих органів – до 2-х тисяч доларів.

Це разові витрати на організацію бізнесу. Далі йдуть постійні витрати, за рахунок яких буде вестися основна діяльність підприємства:

— оренда приміщення (або землі)-від 2-х до 10 тисяч доларів на місяць.

— зароблена плата персоналу — від 5 до 10 тисяч доларів на місяць.

Знову ж таки, є різні способи економії інвестиційних коштів і фонду фірми. Як уже згадувалося вище, підприємцю варто розглянути варіант оснащення підприємства повністю автоматизованою лінією виробництва. Це обійдеться в додаткові разові витрати на старті компанії, однак дозволить значно скоротити витрати на забезпеченні фірми штатом співробітників і виплаті заробленої плати.

Підсумкові інвестиції для старту проекту (без урахування оснащення виробництва повністю автоматичною лінією) обійдуться від 50 до 150 тисяч доларів. Стандартний вихлоп підприємства подібного масштабу буде дорівнює суму в 3 — 10 тисяч доларів на місяць. Сума буде збільшуватися в міру розвитку бізнесу, збільшення обсягів поставок і поповнення клієнтської бази.

Підприємство з виробництва сухофруктів вважається рентабельним видом підприємницької діяльності, яка при правильній організації процесу і усвідомленому попередньому аналізі стартового ринку може дозволити вийти на лінію окупності вже протягом перших півтора років, що для бізнесу в цілому – хороший показник.